Zij stellen allerlei vragen over de wereld om hen heen, vooral de bekende ‘waarom’ vraag. Die vragende, ontdekkende houding van kinderen stimuleert hen om te leren en zich te ontwikkelen en zouden we eigenlijk moeten koesteren en op latere leeftijd laten herontdekken, als de motor van het leren!
Kinderen leren door te filosoferen beter zichzelf en anderen te begrijpen. Begrip is een voorwaarde om tolarantie (verdraagzaamheid) voor elkaar te ontwikkelen. ‘Tolerare’ (latijn) betekent immers ‘dragen’. En om de mening van de ander te kunnen verdragen, moet je op z’n minst weten wat die opvatting precies inhoudt! Filosoferen is een geschikte methode om problemen in een groep of in de samenwerking effectief aan te pakken, denk aan onbegrip en conflicten vanuit cultuurverschillen, discriminatie en pesten.
Onze samenleving verlangt van burgers dat zij om kunnen gaan met een diversiteit aan culturen, waarden en normen. Dat leer je echter niet vanzelf. Filosoferen draagt bij aan moreel gevoel en kritisch democratisch burgerschap. In een filosofisch gesprek worden kinderen en jongeren uitgedaagd om op een speelse manier na te denken over lastige vraagstukken.
Meer weten over kinderfilosofie?
Reflexief-begeleider Karen Faber filosofeert met kinderen in de klas en verzorgt inspiratiesessies voor leerkrachten. Neem contact met haar op via onderstaande knop.