Eindtermen

Tijdens de opleiding ontwikkelt de coördinator identiteit de volgende competenties (verder): 

Visiegericht werken

  • Waarnemen en benoemen van vragen inzake de katholieke identiteit.
  • De denominatieve achtergrond van de school dusdanig kunnen verhelderen dat teamleden zich daaraan kunnen verbinden. 
  • Adequaat informatie verzamelen en op basis daarvan complexe situaties begrijpen en hanteerbaar maken.
  • Een brede visie op identiteit ontwikkelen.


Communiceren over de schoolidentiteit

  • Een onderzoekende en openstaande houding hebben naar bestuur, ouders als teamleden en veranderende maatschappelijke omstandigheden.
  • Het gesprek over identiteit met alle geledingen (team, schoolleiding, ouders en leerlingen) kunnen voeren 


Omgaan met professionals in relatie tot schoolidentiteit

  • Geïnspireerd zijn en inspiratie bij anderen durven ondersteunen.
  • Op gang brengen van communicatie en activiteiten rond deze vragen met collega’s en andere betrokkenen in de school.
  • Voorbereiden en voorzitten van besprekingen over de katholieke identiteit.


Onderwijsontwikkeling op het gebied van de schoolidentiteit bevorderen

  • Vertrouwd zijn met relevante kennisgebieden met betrekking tot de identiteit.
  • In staat zijn om onderwerpen af te grenzen en bespreekbaar te maken (inspiratie en zingeving, levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele vorming, burgerschap, vieren e.d.) zonder de verbinding met het grotere geheel uit het oog te verliezen.
  • Instrumenten die de identiteit in de breedte benoemen beoordelen en er mee werken.


Organisatieontwikkeling op het gebied van de schoolidentiteit bevorderen

  • Kwaliteit van de identiteit kunnen beoordelen.
  • Kennis hebben van de veranderingsmogelijkheden van de school en de bijbehorende beleidsvraagstukken.
  • In  gang zetten van gewenste veranderingsprocessen binnen het team inzake identiteit, bijv. middels meerjarenplanning identiteitsontwikkeling, intervisie, teamscholing e.d.
  • Samenwerking tussen betrokkenen kunnen bevorderen. f. Zelfontwikkeling initiëren
  • Vorm geven aan de eigen professionele ontwikkeling, mede in relatie tot de visie van de school. 
  • Sensitiviteit ontwikkelen voor een religieuze of zingevende laag in verhalen van mensen en tradities.
  • Zelfreflectie vaardigheden laten zien.

Zelfontwikkeling initiëren

  • Vorm geven aan de eigen professionele ontwikkeling, mede in relatie tot de visie van de school.
  • Sensitiviteit ontwikkelen voor een religieuze of zingevende laag in verhalen van mensen en tradities.
  • Zelfreflectie vaardigheden laten zien.