Leergang Identiteit, Zingeving en Burgerschap

 

De leergang Identiteit, Zingeving en Burgerschap geeft deelnemers kennis, praktische ideeën en professionele vaardigheden om samen met het team de schoolidentiteit vorm te geven. Het helpt je bewust te worden van de waarden van jullie school en op zoek te gaan naar de betekenis van die waarden. In de leergang is er ook aandacht voor persoonlijke zingeving voor teamleden en reflectie op de bezieling als leerkracht.

De leergang leidt één teamlid op tot vakspecialist Identiteit en Burgerschap. Ook de directeur is betrokken, zodat jullie samen het unieke proces van identiteitsvorming op jullie eigen school kunnen starten. Deelnemers worden toegerust om met kinderen in gesprek te gaan over zingevingsvragen en hen te begeleiden in hun persoonsvorming. Door samen met het team met zingeving aan de slag te gaan en de identiteit vorm te geven, ontstaat er een diepere verbondenheid. Leerkrachten weten waar ze voor gaan. Ouders weten waar jullie voor staan. Iedereen voelt zich thuis.

Wat komt er aan bod?

Onze docenten Nicole Schubert (HAN Pabo) en Jos Roemer (SOL-Identiteitsbegeleiders) zijn experts op het gebied van identiteit, zingeving en burgerschap. Zij geven je een brede kijk op identiteit en rusten je volledig toe om er zelf mee aan de slag te gaan. Vragen die onder andere aan bod komen zijn: hoe help je kinderen betekenis te geven aan bijzondere gebeurtenissen? Hoe ga je om met vieringen en met rouw? Hoe werk je aan persoonsvorming van kinderen? Hoe ga je om met verschillende achtergronden van teamleden en hoe vertel je het verhaal van de school aan ouders?

Voor wie?

De leerlang is voor leerkrachten uit het primair onderwijs, die zich ontwikkelen tot vakspecialist. Daarnaast is de directeur van de school betrokken bij het proces van identiteitsvorming. De directeur is een aantal blokken aanwezig, maar is geen deelnemer van de opleiding. Het is een inspirerende leergang voor zowel katholieke en protestante als openbare scholen.

Wat bereik met deze leergang bij Reflexief?

  • Kennis en vaardigheden om Identiteit, Zingeving en Burgerschap zinvol en concreet inhoud geven
  • Lestijden na 16.00 uur
  • Minimale financiële investering (€300,-) vanwege subsidie

Hoe ziet de leergang eruit?

De leergang start in januari 2021 in Nijmegen en omvat 15 bijeenkomsten van 4 uur op maandagavonden van 16.00 – 20.30 uur. Daarnaast is er een retraite en staan er uren voor zelfstudie en het doen van onderzoek.

Blok I – Burgerschap en identiteit als beginselen van onderwijs

1. Goed onderwijs en de drie functies van onderwijs
2. Identiteit als beginsel
3. Burgerschap als beginsel

Blok II – Proces- en persoonsgerichte veranderkunde

4. Procesgerichte veranderkunde
5. Persoonsgerichte veranderkunde
6. Open Space

Blok III – Zingeving in het onderwijs

7. Zingeving en religie
8. Kloosterweekend
9. De school als gemeenschap
10. Open Space

Blok IV – Concretiseren van identiteit en burgerschap

11. Burgerschap
12. Levensbeschouwelijke vorming
13. Sociaal-emotionele vorming
14. Open Space
15. Presentaties en feestelijke diploma-uitreiking

Retraite In het programma is ook een retraite opgenomen in een klooster (incl. overnachting). Tijdens dit onderdeel komt je eigen spirituele biografie aan bod.

Kosten De kosten van de opleiding bedragen € 2.195,- . Deelnemers van een bij Reflexief aangesloten stichting ontvangen een tegemoetkoming van € 1.795,-.

Meer informatie Wil je meer weten? Neem contact op met Frans Croonen, bureaumanager stichting Reflexief, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 203 83 959.

NB: er wordt accreditatie aangevraagd bij CPION.